Google begint dinsdag met de uitrol van een nieuw algoritme op zijn mobiele zoekmachine. Websites die geschikt zijn voor kleine schermen, verschijnen hoger in de zoekresultaten; websites die dat niet zijn, worden voortaan lager geplaatst.

De wijziging geldt alleen voor zoekresultaten op smartphones, dus niet voor tablets en grote schermen zoals laptops en desktops. Het is onduidelijk wat er gebeurt met zoekresultaten op schermen met resoluties die zowel in smartphones als tablets worden gebruikt.

Google kondigde de verandering al in februari aan, om beheerders van websites tijd te geven om hun websites geschikt te maken voor mobiele apparaten. Het is zeldzaam dat Google vooraf informatie geeft over een wijziging van zijn algoritmes.

Beheerders kunnen met behulp van een speciale tool van Google testen of hun website geschikt is voor mobiele apparaten, en dus hoger kan worden geplaatst in de zoekmachine. Hoeveel hoger een website komt die geschikt is voor mobiele schermen, is niet helemaal duidelijk.

De wijziging heeft alleen gevolgen voor de 'normale' Google-zoekresultaten; de resultaten voor bijvoorbeeld nieuwsberichten en video's blijft ongewijzigd. Google begint dinsdag met de uitrol, maar het kan een paar dagen of weken duren voordat alle wijzigingen zijn doorgevoerd. Overigens gaf Google in zijn mobiele zoekmachine al aan welke sites geschikt waren voor kleine schermen, maar dat had geen gevolgen voor de positionering van zoekresultaten.

Bron: Tweakers.net & FrankWatching & Business Insider